Monday, March 28, 2011

aku runsing.............

dari semalam aku runsing..
semalam aku runsing.....
aku runsing..
runsing.....

aku runsing sbb benda tu..
pilihan yang x pasti.....
adakah betul ke tak...
aku cbe cari jawapan..

semuanya tentang masa depan....
masa depan yg tak pasti..
adekah cerah..
adekah gelap......

pendapat yg aku perlukan..
yang mane baik..
yang mane terbaik.
sebab aku nk yang terbaik...

fikiran aku runsing..
dari semalam aku runsing..
itu je yang aku fikirkan.....
x dapat nk fikir yang sebetulnya.......

aku tidur...
lupekan sebentar..
kerunsingan yang melanda......
aku lega...

bgun dari tidur...
die datang lagi..
seperti meminta-minta jawapan
aku.. x dapat nak bg jawapan.....

tapi arini aku dah dapat nasihat..
dah dapat jawapan..
walaupun sebenarnya...
masih kabur...

perlukah aku teruskan..
perlukah aku batalkan..
semuanya di tangan aku..
tapi aku...angkat tangan pun x dapat...

apepun jawapan aku dh dapat...
walaupun bukan tetap..
tapi aku dapat satu jalan..
jalan menuju kearah...................???

Aarghhh!!!
aku runsing....
macam mane nih..
macam mane tu...

papepun aku runsing...................


manz319 2-zero-one-1

Sunday, March 27, 2011

tarik nafas... lepas...tarik nafas lepas.......

hmmm aku arini.. malam nih saat ni...tgh tarik nafas dalm2 sebab aku baru lepas exercise yg tbe2 kne aku buat...(atas arahan) so terpaksalah... untuk melegakan salur2 nafas aku yang kian dihimpit lemak nih.. aku tarik nafas.... lepas.. tarik... lepas..(klu nk ikut silekan) sbb aku rase sedikit lega.....

aku arini di atas jalan raya..menuju ke arah utara barat atas sebab2 tugas yang kian jauh.. kian hilang... hahahaha xde la.. kje la ape lg..... gaji blum masuk... hmmm aku kaget....

aku kje mlm...agak bz arini.. walaupun sume org nyenyak tdo...
bz arini mungkin bz esok...
walaupapepun keadaan kian tenang...
tapi aku x smpat la nk gd nyte die....hmm :( sowi sgt2...
mybe die dh tdo.. n aku harap die x trip.. :P(trip=majuk)

aku arini..
arini aku...
menjalani hari2 dengan cerita baru dgn suatu yang merunsingkan aku.......
khusus nya dalam membina masa depan. adakah ye.. adakah tidak...
tarikh tamat tempoh dh dkat.. macam x sempat nk menjalani hari2 gemilang,,,, hahaha grau je..

so aku dh penat papehal tajuk baru akan menyusul..
coz nk wt kje xde moood.. so berleter je la......
pape pun... aku
NK WISH DIE GDNYTE...... TIDO LENA-LENA TAU......:)


manz319 2-zero-one-1

Tuesday, March 22, 2011

Oh Tuhanku...

Oh Tuhanku yang telah jadikan,
diriku dari segumpal darah,
Engkau jua yang mematikan,
menilai amalku walau sezarah.

Jika Engkau hidupi aku,
aku mengharap perlindunganMu,
Jika Engkau matikan daku,
aku mengharap pengampunanMu.

Ampuni dosa dua ibubapaku,
lapang mereka dalam pusara,
itulah pinta dalam doaku,
jauhi mereka dari azab sensara.

Akhirnya kini aku meminta,
pada Mu Tuhan yang Maha KAya,
lindungi tanah air tercinta,
dari segenap mara bahaya.


bisik2:. terjumpa balik buku nota masa mengaji dulu....belek punye belek.. aku teringat lagu nasyid nih..sje nk kongsi ngan kawan2.. buat ingatan bersama..alangkah empangan yang seteguh itu pun akan pecah... inikan pula ego manusia.....erm.. hayati fahami...semoga sme2 dapat berkat insyaallah..

manz319 2-zero-one-1

Monday, March 21, 2011

YES!!!! or NO!!!!

Yes n No...memang senang nk sebut tapi.. yang sebetulnya susah nak mendapat kepastian antara kedua ni...nk makan,nk tido...semua bergantung kepada Ya atau Tidak nih..hmm
skang situasi tu dtg lagi.....aku tergantung........

adakah yes..
adakah no..
adakah aku perlu buat tak tahu tanpa ada apa2 keputusan......
tp ape yg pasti..masa tetap berjalan...............

adakah aku perlu membiarkan masa menelan aku..
adakah aku perlu berjaga2 supaya tidak ditelan masa tanpa berbuat apa-apa...

bila fikirkan balik.. situasi aku skang ni pun.. masih di jalan mati.. boleh kata antara dua simpang..
ke kanan or ke kiri..
ke kanan........berat tapi keliru..
ke kiri......boleh kata tak berat cuma.. itu je jalan yang aku ada..

ke mana aku harus menuju..??
pilihan adakah akan tepat.....??

ape yang aku dpt buat adalah........
tggu dan lihat
sebab masa tu akan sampai jugak...
harapan mesti adalah yang terbaik..



bisik2:. fikir sampai esok pun x abis...



manz319 2-zero-one-1

Saturday, March 19, 2011

Edisi Lima.......................

wah tora datang lagik!!!!! hahaha
edisi kelima akhirnya dapat di releasekan ari ni saat nih...
ayat x pandai tekan men tekan je la..................

dtg pun agak lewat..tertido nye pasal.....heheh tapi semua hajat untuk edisi kelima adalah cuaca...baik cuaca adalah ia..lagi satu sebab adalah rezeki...ada rezeki adalah ia........

melalui jalan yang sama..
menaiki tangga yang sama..
akhirnya bertemu di tingkat tiga..
senyum pun terukir bersama...

turun tangga..
setapak demi setapak..'
dua tapak demi dua tapak..
aku menapak..

hati gembira tak tau nk kata..
temu pula si bunga..
merah jambu itu pilihannya..
bukan pulak aku pnye warna..

aku lihat dia lihat..
aku dengar die dengar..
aku kata die kata..
aku senyap die pun senyap..

melalui jalan tar..
menuju ke destinasi..
destinasi dh tau kami pun pergi...
pergi menuju destinasi..

sgt mengujakan..
jalan yang agak panjang..
membuatkan aku ada lebih masa...
untuk dia.....

kelakar dgn telatahnya..
agak penakut...
melihatkan lampu2 yang bergerak..
padahal dah boleh jalan...(hahaha)

selamat sudah satu bahagian..
jalan sedetik lagi..
menuju kedestinasi..
aku dia dan mereka...

aku dan dia..
tertangkap...
terbang melayang..
bayaran mereka terima..

jalan sedetik lagi..
membuatkan aku dalam duniaku..
dunia yang bewarna warni..
bagaikan pelangi...

aku dia dan mereka..
satu tujuan satu matlamat..
utk berada di dalam dunia
bagai kita yang punya....

beriringan menuju cahaya.....
cahaya bergemerlapan...
berkelip2...
bagai istana yang penuh dengan kebahagiaan.....

indah..
memang indah....
dia memang indah..
bersama dia memang indah....

aku dan dia....
menyaksikan kemilau cahaya..
tapi kemilau itu hilang..
sebab die adalah bintang ku............

rasa yang x dpt nk ungkap..
mungkin aku baru merasai..
rasa yang amat menyegarkan.......
rasa ape yer???????

malam itu adalah yang terbaik...
terbaik dari yang terbaik...
sebab malam jadi panjang..
di iringi alunan jiwa......

aku dan dia..
melihat itik2 yang berenang..
melihat botol2 yang berkilau..
melihat lampu2 yang indah......

malam yang panjang akhirnya..
akan berakhir jua..
pulang dgn perasaan puas.....
puas dgn keseronokan....

tibe2..
die lapar daa..pegi lah makan ,
oder makanan obersi..
mee dan kueytiaw..
datangnye dari bandung....(kata nyer...:P)

hehehe....
masa untukj melabuhkan tirai....
tirai malam yang aku rasa panjang..
panjang yang aku xnak ada kesudahan....

sebab aku ada die.....

papepun.. balik sekali lagi dengan senyuman.........
senyuman yang akan kekal.......
di hati.....
aku akhiri dengan harapan akan ada edisi2 laen yang indah........
sebab ia memang indah.........



dh post kat cni..xkan ilang tau.. :PP



manz319 2-zero-one-1



Hampir Selesai..............

sedar x sedar aku dh nak abis praktikal dah.. sape tau kan aku dah hampir 3 tahun melayari proses menimba ilmu di tempat aku blajar sekarang..UNIKL BMI..jadi hampir selesailah pembelajaran diploma aku..bile igt2 balik ape yg aku dh buat dalam masa 3 thun ni ade la yang best dan ade gak yang x best .. x kisah la semua tu pengalaman bak kata org "jauh perjalanan luas pengalaman" kata aku plak.... "memori yang indah' ini macam datang hanya sekali sebab hari yang sama x kan berulang ... aku msuk kt cni dulu sebab keinginan aku tuk melangkah ke alam u sgt tinggi.. sebab rayuan yang aku buat selama 3x tak berjaya.. perjalanan bukan singkat tapi macam2 aku jumpe..mcm2 aku blaja..smpai la kt cni....kat cni aku dtg mula2 memang dgn semangat...dgn baju putih lengan pnjg..dengan tie..mase tu baru smpai... dengan x tau tempatnye.. kereta abg aku diarah memasuki pagar yang besar iaitu pagar UIA... mula2 tu memang terkejut sebab tempat nye besar bukan main...last2.. bukan daaa.... BMI ku syg ni kecik aje...just tumpang parking je hehehe...
daftar siap....bilik pun siap..tgkt 3.. penat jgk aku naik....
papepun situ la bermula hidup aku di BMI....

tuptaptuptap.. aku dh nk abis dah.cepat tul rase mase berlalu..bnyk kenangan dgn kwn2 sume..nak cte pnjg nt tkut x muat post blog nih....just aku cte cikit je..aku igt mereka..aku igt korang aku igt semuanya...
saat kita bersama..
saat belajar...
saat bermain...
saat copy mengcopy...
saat tdo dengan kje x siap..
saat tak tido mase nak final..
saat ..termenung depan mesin basuh...
saat tengok pokok..
saat tertengok tingkap..
saat nampak langit lari...
saat skekan die..
saat skekan mereka..
saat reject by mereka..
saat banded by mereka....
saat gelakkan mereka..
saat marahkan mereka..
saat saat yang aku rasa indah
dan aku xkan lupa...
sebab itu adalah salah satu perjalanan yang aku lalui............
yg dapat aku cakap kat cnie..

terima kasih..
minta maaf..
nice to meet u all..
ill never forget u all...

sekarang semua orang dh nk dapat sayap masing2....
sekarang semua akan terbang menuju arah masing2...

terbang lah......
terbang lah dengan upaya..
terbang lah dengan jayanya...
terbang lah menuju kejayaan...
terbang lah setinggi yang korang mampu...........
aku pun akan buka sayap.. tapi blum tahu arah nya..tapi akan ku doakan semoga korang akan berjaya.. tak kira la korang terbang kemana..
sebab korang sebahagian dalam PERJALANAN HIDUP aku selama 3 thun ni.........

sekali lagi terima kasih..............
semuanya..
atas kenangan........


ikhlas..

manz319 2-zero-one-1



Indah........

indah..
jika semuanya gembira..
jika semuanya tersenyum..

indah..
semasa beriringan..
semasa berkeinginan...

indah..
dapat melihat..
dapat mendengar..

indah..
rasa nikmat..
rasa hebat...

indah..
walaupun menapak jauh.
walaupun aku berpeluh..

indah..
adalah kita..
adalah mereka..

indah..
bagai bunga yang mengharum..
bagai tiang yang tegak di bawah malam.

indah..
lampu yang banyak..
lampu yang berbunga-bunga..

indah..
cukup indah..

keindahan yang kadang-kadang jarang aku rasa...
keindahan yang aku rasakan seperti anugerah..
keindahan yang aku akan hargai...

manz319 2-zero-one-1

Thursday, March 17, 2011

alamak dh lupee!!!

alamak aku ade benda nk conteng2 kt cni tapi mcm dh lpe..hhhmmm..
so just waiting 4 the idea to comeback....
just wait oke... edisi kelima akan menyusul nt k..
stay tuned...ia pasti yang datang dari hati...

manz319 2-zero-one-1

Edisi Empat....

edisi empat...
tak sempat tapi tak menyempat-nyempat....hahaha
kehadiran yang tak disengajakan tapi dah ada perancangan.......
waktu yang pendek..sekadar bicara seteguk madu.. sikit tapi manis...:)


manis bagai kan kek periuk......
kek periuk masak didalam periuk emakku dirumah...hahaha
aku2 skali kaco nyer... bese la nk belajar nanti senang hehehe.. edisi kempat yang singkat..
tapi.. aku dapat ambil berkat...

tapi memang manis....huhuu
aku dengan die je yang tau ape yang berlaku..
tapi ini yang buatkan aku semakin gembira...gembira yang kadang2 aku inginkan..

aku suka tengok die makan..
aku suka tengok die...
aku suka tengok..
aku suka!!!!!
dia.

manz319 2-zero-one-1

Edisi Ketiga...

wah!!! edisi ketiga datang lagi... berkobar2 hati ini untuk pergi ke sana sini....
aku macam biasa dengan semangat dengan harapan agar mencari yang sudi..kehkehkeh....
takde la.. just edisi ketiga ada kelainan ada kelebihan.. berjalan itu.. tidak... berborak itu.. ya....hahah edisi ketiga .. kali ini lebih menarik dan happening....ntah la kenapa sambil aku menyiapkan edisi2 nih.. aku macam epi sgt ... tak kisah lah.. sebab ini perjalanan hidup aku... becerita sekadar berkongsi.. lebih itu tidak.. aku tau korang kat luar sane mesti lagi happening kan?? papepun inilah perjalanan aku........huhuhuhu so edisi ketiga bersambung lagi.. kali ini aku hanya sebagai pemerhati.. pemerhati yang berhati merah hehehe
manusia biasa semuanya berhati merah..:P
aku
melihatnya...
aku..
mendengarnya..
aku
merasakannya.............

berdendanglah irama..berdendanglah lagu...mengusik jiwa dan sanubari...
longkang menjadi saksi akan kehadiran edisi ini..
membuatkan ia istimewa...
kenangan ini adalah yang baru aku rasa..baru aku terima..
jadi excited tu lebih sikitlah...huhuhuhu
aku dengan ceritaku... die dengan ceritanya...
teringat pulak cerita aku dan dia ..




Cerita di Bulan Disember....kerana semuanya bermula dari situ..
aku terharu..


warung belakang umah die :P


manz319 2-zero-one-1

Edisi Kedua......

tak lama selepas edisi pertama.. waktu dan hari yang sama sekali lagi menurut hati yang kadang-kadang teringin.. bukan paksaan bukan rayuan.. tapi keinginan hati sendiri mencari yang di impi...
aku sekali lagi melalui perjalanan yang amat menarik hati.....

berjalan kaki menuju destinasi.. bukan tasik bukan taman .. hanya berjalan mencari keperluan dalam masa yang sama mencari keserasian ,keharmonian dan kenangan....
aku tak kisah penat sebab aku tak penat....huhuhu
atuk menjadi saksi sebab aku bersantap di kedai atuk....kedai atuk yang memang terkenal..
kenyang dengan santapan.. kenyang dengan pandangan..hehehe

edisi kedua berakhir dengan harapan akan ada edisi yang ketiga...
balik dengan senyuman... balik dengan kenangan......
aku gembira lagi..:D






manz319 2-zero-one-1

Wednesday, March 16, 2011

Edisi Pertama...........


bermula dari satu tapak kemudian dari dua roda melalui suatu perjalanan yang pastinya menggembirakan.. edisi pertama adalah waktu bermulanya....
aku gembira dengan edisi pertama.. memang sekejap...tapi amat bermakna...
baru pertama kali bersua.. tapi macam dah banyak kali jumpa...
aku gembira dengannya...aku bahagia dengannya..
tak pernah aku rasakan saat yang bahagia macam ni. makne nya aku telah diberikan peluang dan ruang tuk merasainya... dan aku gembira...
ia adalah memori..memori yang tersemat dalam hati......
walaupun sekadar borak tak panjang tanya tak banyak..aku tak kisah sebab AKU ADA DIA...
balik dengan sepenuhnya keceriaan...balik dengan senyuman...

manz319 2-zero-one-1

Permata Hati...


Permata,intan,berlian dan emas ada harga ada nilainya....tapi kadang-kadang ade lagi yang lebih bernilai dari semua itu.. aku percaya semua itu...wujud nya sesuatu yang lebih bernilai dari itu..
itu adalah permata hati..

permata hati adalah rezeki, adalah juga suatu anugerah yang ramai orang impikan untuk memiliki..kadang-kadang sudah memiliki tapi tidak menghargai.. di dada akhbar banyak bukti dan banyak saksi..akan permata hati yang tidak dihargai..disisihi di kaki lima..masjid dan tidak ketinggalan di dalam tren..permata ini yang suci bagai kain putih yang belumpun diwarnakan tidak di syukuri akan kehadirannya.. mungkin cara kehadirannya adalah dengan cara tidak betul yakni bukan dengan akad..cuma yg putih itu suci...

permata hati adalah anugerah bagi diri ini walaupun belum menjalani akad..walaupun sekadar menjadi pak cik.. permata hati adalah permata keluarga yang hadirnya dari satu ikatan darah daging yang sama.melihatkan bagaimana telatah...nakalnya walaupun kadang-kadang darah menjadi naik huhuhu...tapi ia adalah permata yang perlu dijaga..dipelihara..

sekarang..
permata hati diri ini seramai empat orang.. masih kecil..masil belajar membaca..masih belajar merangkak dan yang paling baru..kehadiran yang terbaru..gembiranya diri ini dengan kehadiran permata-permata hati ini sedikit sebanyak membuat kan hati-hati yang sunyi menjadi riuh rendah semula..

itulah permata hati diri ini ...
disayangi..dikasihi...
comel-comel semuanya...hehehehe

dalam hati terasa tua kihkihkih :PP

itulah permata hati.. bukan emas..bukan berlian..

manz319 2-zero-one-1

Saturday, March 5, 2011

Bergembiralah hari ini...


gembiralah ..

sebab ada hari ini..


gembiralah..

sebab itu adalah ubat..


gembiralah..

sebab hari ini hari kita...


gembiralah..

sebab duka kdg2 menjejaskan kita..


gembiralah..

sebab hanya berbayarkan dengan hanya secalit senyuman..


gembiralah..

sebab senyuman itu bagaikan madu...


gembiralah..

sebab yang dulu itu dulu....


gembiralah...

sebab itu tanda bahagia......


gembiralah..

sebab peluang masih ada..


gembiralah..

sebab kita perlu untuk ceria...


sebab kita adalah kita.....


manz319 2-zero-one-1

Perjalanan ini.......


aku..
melalui perjalanan ini..
dengan hati yang naik turun...
dengan rasa yang tak berapa enak...

aku..
melalui perjalanan ini...
untuk mengubat hati ini...
dari kegelapan yang diri sendiri carikan...

aku..
melalui perjalanan ini..
teringat kembali..
zaman dulu-dulu..

aku..
melalui perjalanan ini..
wajahnya terbayang...
kata-katanya terngiang-ngiang...

aku..
melalui perjalanan ini..
untuk kembali....
merindui...

aku...
melalui perjalanan ini...
indah dulu indah sekarang...
sedih dahulu gembira sekarang..

aku..
melalui perjalanan ini..
ketenangan dicari..
kedamaian diimpi...

aku..
melalui perjalanan ini..
menilai diri..
menilai untuk memperbaiki...

aku...
melalui perjalanan ini...
menuju kedepan..
walaupun depan tu jauh..

aku..
melalui perjalanan ini..
dibuai lagu-lagu melayu..
bertemankan sayup kicau burung...

aku..
melalui perjalanan ini..
memilih jalan sendiri..
semuanya untuk yang terbaik..

aku..
melalui perjalanan ini..
cuba berusaha..
demi sebuah kebahagiaan...

aku..
melaui perjalanan ini..
mencari sebutir cahaya..
cahaya yang hakiki..

aku..
melalui perjalanan ini..
dengan hati....dengan rasa..
selamat hendaknya untuk selama-lamanya...

manz319 2-zero-one-1