Monday, February 28, 2011

Aku termenung lagi......

aku termenung lagi...
mendongak ke siling..melihatkan kipas yang berputar...aku terfikir..
macam2 yang terperosok ke dalam minda aku aritu... nak elak memang payah...
tapi...

aku termenung lagi..
fikirkan itu..fikirkan ini..
mencari suatu kepastian.. suatu keyakinan...
sebab..

aku termenung lagi...
pasal diri..pasal orang lain..dan pasal sekeliling..
tiba-tiba....

aku termenung lagi...
fikir jugak dah lame aku x tengok pokok..
memang xde pape cuma. ketenangan...
lalu...

aku termenung lagi...
masa depan yang belum tentu..
perlu ada usaha kan???
jadi....

aku termenung lagi...
keadaan sekarang memang menggembirakan..
kadang-kadang mendebarkan..
kemudian...

aku termenung lagi...
keluarga adalah yang utama..
cinta adalah bonus...
tu la.......

aku termenung lagi...
blaja x abis lagi..
sambung atau tak xde sape yg pasti..
cuma..

aku termenung lagi...
kipas diatas semakin laju..
mata pun menguyup sayu..
ntah macam mana..

aku termenung lagi...
termenung ..
dan termenung...

manz319 2-zero-one-1

Friday, February 18, 2011

Laugh Day!!! a.k.a hari untuk ketawa....

hari ni aku kerap ketawa..ketawa bukan gila tapi ketawa melihatkan ragam manusia sekeliling..

dari pagi tadi aku ketawa...bru2 ni pun aku ketawa... asyik2 ketawa jer...

kata org ketawa itu penawar duka.. betul ker????

kata org ketawa jangan lebih2 nt menangis kemudian ari..betul ker???

kata org ketawa itu adalah senaman..betul ker??

kata org jugak kalau ketawa tu tandanye org tgh bahagia..betul ker???

x kire la org kata.. tp ketawa kdg2 memang jd ubat..x kire la ubat sedih ker..

ubt utk ketenangan ker...asal kan ketawa jgn x hinngat!!hehehehe

papepun di sini penuh warna...penuh keceriaan...sebab ia pencetus kebahagiaan..

sebab kdg2 tgk org ceria pun akan buat kite ceria...

mybe la.. sbb len org len POV die...(point of view)

papepun ari ni aku KETAWA :D

manz 319 2-zero-one-1

Saturday, February 5, 2011

Kisah Selingkar Benang dan Sepasang Mata..


kisah.. memang tersurat.......memang nampak.. kadang2 yang tersirat itu lebih banyak kisah nye dari yang tersurat.. macam dalam PERJALANAN HIDUP aku.. bnyk yang tersurat....tapi lebih banyak yang tersirat..macam kisah yang aku nak kongsi ni.. cerita tersurat hanyalah topeng yang menutupi segala yang tersirat..
so aku mula dengan sepasang mata...maksud aku cermin mata.. yg selama ni aku pakai turun temurun dr darjah enam..so ape yg tersurat sudah tentu utk melihat...ia bukan mata tetapi sebagai bantuan kepada mata yg kurang sihat...jadi ia di perlukan setiap mata bila berjaga sebab??? kepuasan dalam melihat tanpa kabur ..tanpa silau..... dalam masa yang sam tersiratnya kisah adalah utk menjelaskan lagi permandangan terhadap alam...
yang sememangnya indah..menenangkan..bagi yg tak perlukan bantuan mata ini.bersyukurlah kerana ia kadang2 terasa beban sebab x puas melihat alam tanpanya..bukan tak nampak tapi...kurang jelas.
bagi yang menggunakan bantuan seumpama ini. diharap banyak kan bersabar...:)

benang...semua orang tahu apa itu benang..secara tersuratnya.. benang guna untuk menjahit kain..yang mana di jahit tepi..yang mana koyak..
kdang2 yang tersurat tentang benang ni adalah untuk menyulam huruf,manik dan lain2... perasan tak yang ikatan benang tu boleh menyedarkan kita setinggi mana tahap ikatan kasih sayang.. tak kira lah sahabat,kekasih,keluarga mahupun pencipta...kalau berjahit dengan baik dan kemas ia akan bertahan lama.. macam tu lah dengan kehidupan... ikatan memang akan ada.. tapi kita sebagai orang yang menjahitkan ikatan itu adakah sepenuh hati ???adakah dengan kemas.??. adakah akan bertahan lama.??. sebab pokok pangkalnya ape yang berlaku adalah dari langkah pertama...boleh untuk kembali ke langkah pertama sebab kita manusia sentiasa diberi peluang untuk memperbaiki diri..jadi peluang yang ada tak perlu kita sia-siakan......bak kata Aziz Desa dulu2 .. "yang jauh kita dekatkan...yang dekat kita rapat2 kan.." sebab suatu ikatan yang baik akan menghasilkan suatu hubungan yang kekal abadi .. memang la kadang2 akan terkoyak.. dengan benang itulah kita baiki.. atau menjahitnya semula...supaya ia akan dapat di guna lama........

jadi itu kisah masing2.. kali ni kisah bersambung lagi dengan kehadiran kedua2 nya...ape yang tersurat..memang lumrah klu sesuatu benda tu tamat tempoh atau lebih sng dipanggil expired..
heheheh
macam tu lah yang jadi pada aku suatu masa dulu.. mata bantuan menjadi tak tahan dan longlai...maksud aku kt sini tangkainye.. momentum untk sngkut kat telinga tibe2 je ilang...so benang adalah penyelesaian..buat sementara..sebab bnyk yang tersirat disebalik peristiwa yang berlaku... salah satunya.. semua benda kat dunia ni tak kekal.. hanya pinjaman.. jadi tak boleh nak leka.. walaupun selalu terleka...dengan terikatnya benang..ia kembali kuat.. walaupun sementara.. aku gembira..walaupun orang pandang macam x pandang.. tapi aku tau ape yang aku ada .. sebab diorang kisah nya lain...yang empunya kisah ni.. menjalani hari2 biasa dengan biasa tanpa ada ragu2...benang yang mengikat tangkai memberi maksud kesederehanaan yang kadang2 kita tak perasan.. aku sendiri la klu aku igt balik ape yang aku jalani masa tu aku tau itu adalah sebab ekonomi yang tak berapa...bukan maksud nak salahkan sesiapa cuma bagi menyedarkan diri yang kadang2 LUPA....ikatan benang itu jugak bagi aku la.. kasih sayang ade kat situ.. memang x nampak secara kasar .. tapi kalau tengok dengan ati yang terbuka..kita akan melihat kasih sayang itu lagi2 orang yang mengikat benang kasih sayang itu dah tak ada..
aku tulis ni sebab aku terjumpa cermin mata lama aku..dengan benang yang sama.. yang pernah aku pakai dulu...so ape pun hidup kena kedepan.. toleh belakang untuk mengingatkan kita supaya kita maju dan semakin maju...
aku,.... akan cuba yang terbaik....
sebab ini adalah satu kisah dari PERJALANAN HIDUP aku...
tu lah kisah Selingkar Benang Dan Sepasang Mata...........

manz319 2-zero-one-1

Friday, February 4, 2011

Assalamualaikum Abah....

semalam terdetik dalam hati ingin berjumpa abah.. agak lama tak jumpa.. sebab aku sibuk..
aku melangkah sendiri setapak demi setapak.. melepasi pagar besi...sehingga aku nampak kelibat batu-batu yang menjadi tanda. "Assalamualaikum" itulah perkataan pertama yang aku sebutkan..sebab aku melalui ramai orang yang mana telah lama berada di situ. aku membuka pintu besi yang memagari kawasan itu dan terus pergi bertemu abah." Assalamualaikum abah" aku sayu.. melihatkan itu.. masa itu datanglah kenangan aku bersama abah..dari aku kecil hinggalah sebesar yang korang tengok ni. sambil daun-daun aku sisihkan..teringat jugak ape yg dipesan abah. kadang2 aku lupa... lupa diri..lupa asal usul aku...sebab alpa dengan nikmat yang sementara... ayat yang masih terngiang2 kat kepala aku "buat baik di balas baik".. aku pernah jugak kena marah sebab aku macam tak sedar diri aku nih...aku rindu kat abah .. aku rindu nak kena marah.. sebab tanpa suaranya rumah aku sunyi... abah,esok man dah nak balik.. berat hati man nak tinggalkan abah kat sana...hanya doa yang mampu man panjatkan.. hanya pesan yang man boleh lakukan..kenangan abah sentiasa ada dalam hati man.. aku bangun dan pergi..melihat kan tempat persemadian abah.. aku melangkah perlahan..
abah.. man pergi dulu.....
"Assalamualaikum Abah".......................