Wednesday, November 4, 2009

“ 2 BATU ” MEMORI DAN REALITY

Salam ….

Sebenarnya apa yang hendak dikongsi dengan kawan2 adalah lintasan fikiran yang secara tidak langsung munculnya dan selepas berfikir sejenak , aku rasa ada betulnya kalau aku kongsi cerita ni, buat renungan bersama. Sememangnya rumah asal kelahiran aku bersebelahan dengan kawasan “ 2 batu ” jadi tak kira la aku ade dimana ia tetap ada kat situ gak. Yang terfikir dalam fikiran aku sebenarnya ada dua perkara tentang “2 batu” ni iaitu memori dan reality . Firstly , memori. Oleh kerana setiap kali keluar masuk rumah , mesti kawasan “2batu” mesti aku kena lalu .so setiap kali aku lalu mesti ada sahaja memori yang bermain di fikiran ni. Kawan2 mesti tertanya2 kan ape yang disebutkan sebagai “2 batu” . mungkin gak ade kawan yg dapat meneka….. maksud aku kubur la.. betul , kawasan ni betul2 sebelah dengan rumah aku. Ok sambung balik cite, sume orang mesti tau tugas “2 batu” ni betul x”? yup.. sebagai tanda milik siapakah tempat persemadian tu. Kawan2 ade terfikir pape x kalau kite tengok je “2 batu” ni?? Ape yang terlintas kalau aku tengok je adalah kenangan, agak banyakla,, laen orang laen la kenangannya .itu yang aku maksudkan memori. Kalau ade kawan2 yang sekarang ni senasib dengan aku,pernah kehilangan orang tersayang buat selamanya mesti ape yang aku rase diorang pun rasa gak.tiap kali aku pandang “2 batu” milik orang yang aku sayang, terus aku teringatkan kenangan bersamanya, x kiralah dari kecik sampai la dh boleh jadi bapak orang. Yang aku igt cara cakapnya yang tegas mendidik aku,x kirala panjang lebar masa ada dulu memangla x suka, tapi mase dh takde yang itu lah yg dingat2. Cara marahnya, berpakaian, bekerja cari rezki utk aku sekeluarga. Teringat gak dulu mase sekolah rendah, time nk g skolah je mesti rambut disikatnya (ni masa darjah satu je ek.. pastu dh pandai sikat dh hihi..)walaupun macam kasar cara sikatnya tapi penuh dengan kasih sayang,itu yang aku x leh lupa sampai bila2 . itu yang dikatakan memori “2batu” tp bukan itu je.. belum lagi zaman dh besar ckit..masih sekolah rendah aku rase Negara masih dalam kegawatan kot.. abah aku (orang yg aku sayang 2 la…) ade moto vespa… siap dengan warna putihnye.. teringat gak aku zaman dulu punyelah segan kalau g sekolah nek moto 2, mase tu tkut kne ejek la… tapi moto 2 la yang banyak jasa.. hihi.. ade skali 2 moto 2 wat hal kenalah tolak.. jauh gak la tapi yang aku ingat la.. sebab segan sangat kononnya…aku tolong tolak separuh jalan pastu aku amik jalan pintas blik umah dan abah je la tolak moto 2… hmm.. ble fikir blik teruk plak tp mase budak2 x tau sgt tentang idup ni. Memang banyak kenangan setiap kali aku pandang “2 batu” tu x kire la ahli keluarga atau x sume ade kenangan suke dan duka masing2 yang ahli keluarga msing2 igt.. bnyak lagi klu nk di citekan.. papepun kenangan tetap kekal di kepala aku sebab itu salah satu kekuatan aku, semangat untuk terus hidup dan belajar. Kadang2 tu sayu gak kalau aku pandang “2 batu” ape khabar ntah.. harapnye selamat dunia akhirat. Ok sekarang aku nk cite pasal reality tentang “2 batu” ni. Kawan2 mesti dh tau punyelah.. sekolah agama dulu pun ade gak bgtau, blum lagi subjek agama yang wajib kita tau betul tak.? “2 batu” ni sebenarnya sebagai peringatan bahawa ape?????? Tepat skali…. Sume orang pasti hadapinya.. ble dan dimana Allah saja yang tau. “2 batu “ ni juga dpt igt kan kite supaya tidak lalai dalam ibadat. Aku kat cni bukan nk ceramah k.. aku pn ade bnyak lagi yang kena belajar. Jst kongsi ape yg dalam otak aku ni je..dalam nasyid kt Malaysia ade banyak gak yang igtkn kita tentang “2 batu” ni..erm aku rase itu je kot wat mase ni…hope kwan2 dan kite sume diberkati Allah S.W.T . same2 lah kite doakan yang mane telah pergi dulu sebelum kite semoga dicucuri rahmat Allah S.W.T Al Fatihah……..

Sunday, November 1, 2009

S.T.U.D.Y = Standby - To - Unique - Day - Yes !!!!!!!


hmm... arini ari yg mustahak
coz nk kne stdy kaw2
coz sok dh start first paper
so aku letak kt atas 2
stdy............. standby to unique day yes!!!!
smbil2 stdy ni sje je
la nk cte yg aku rase
exam day is unik coz
sume student ade kt dalam 1 dewan dan berperang....
huhuhu..
coz inila mase tuk tau tahap seseorg dlm belajar2 nih.... huhu.. hope dpt jwb dgn tenang dan jayanya...
.kwn2 pun mcm 2 gak k.......all the best!!!