Sunday, August 26, 2012

jap.. jap!!!

salam all rsenye blum terlambat kan...huhuhu SELAMAT HARI RYE YER....
bukan ape seminggu rye x smpt nk post huhu bz ckit..papepun jari tetap disusun minta ampun jika ada slh silap... terkasar bicara mahupun perbuatan...semoga korang berbahagia di hari rye yer..
huhuhuhu

selamat hari rye,,,
:)

Monday, July 23, 2012

Ramadhan Kembali - Perbaiki Diri

Salam Ramadhan..

1 Ramadhan tiba lagi..
Alhamdulillah. syukur ke hadrat Illahi..
masih ada peluang diberi..
kepada hambaNya untuk kembali..

aku masih di sini,
masih berteka-teki,
masih ada yang belum pasti,
ku mengharapMu Illahi..

hajat ramadhan kali ini,
membuat seikhlas hati,
kerana sebelum ini,
masih kekurangan lagi,

syukur nikmat yang dinikmati,
dari lahir sehingga ke hari ini,
Alhamdulillah padaMu Ya Rabbi,
rahmatilah hambamu ini..

dosa yang lalu masih menghantui,
setiap kali melangkahnya kaki,
aku mecuba yang terbaik untuk kali ini,
mengharap keampunan Mu Illahi..

Ramadhan...
kedatanganmu kali ini penuh penantian,
kedatanganmu kali ini penuh perhatian...
kedatanganmu kali ini penuh pengharapan,
kedatanganmu kali ini penuh pengertian........

Insyaallah...
Diberkati.....
Dirahmati.....

Allah S.W.T.....

Salam Ramadhan Al-Mubarak 

Manz319 2-zero-one-2

Sunday, July 15, 2012

rase nak nangis.....

air mata bagai nak mengalir.. tatkala hati sudah terusik.
gembira tumpang sekaki.. alhamdulillah rezeki..

hati juga terusik..tatkala diri belum melengkapi..
sedih,tawar,hampa pada diri.. harap tabah lah wahai hati..

cerita sama tersingkap kembali, bagai cadar di waktu pagi..
rase begitu datang kembali.. terulam jiwa.. jiwa sendiri..

tak tahu kenapa..airmata hendak jugak keluar..
walaupun ku tunjuk tabah.. namun hati sudah menangis..

aku bukan kejar kaya..aku hanya kejar sederhana..
lepas tekak aku.. lepas tekak dia...

aku kena cuba..aku kena usaha..
ade yang masih kurang..  ade yang masih tertinggal..

berkat.. dicari....belum ditemui.
berkat.. rahmat Tuhan sekalian alam....

insyaallah..aku cuba..
mencari...
pelangi..
hidup ini..
warna warni...
pasti ku temui..
dinihari.. saban hari.. pasti...



manz319 2-zero-one-2

Thursday, July 12, 2012

sedapnyeer.. MILO NI!!!!

hye all cerita aku arini sal milo..milo yg sedap2 ijau tu....
dari kecik smpai besar aku suke sgt milo ni. sampai ade mase dulu aku curi2 ratah milo..
hehehe cerita lama tu.. huhu cerita baru pun sme jgak.. masih lg ratah milo huhu..

mase aku kje pun ngantuk2..... bosan2.. aku g amik milo.. aku mkn..huhu segar ckit rase..
tu je la nk cerita.. milo idaman ku.........


huhu.......

manz319 2-zer0-one -1 

Wednesday, July 11, 2012

KEHADIRAN - x perlu ada cerita panjang

kehadiran kadang2 diharap menceriakan..
kehadiran kadang2 diharap melengkapi..
kehadiran kadang2 diharap utk disenangi..
kehadiran kadang2 tdak diterima..

redha dgn ketentuan,
peluang kpd yg berhak,
aku tak kisah..
sbb itu dia punya cerita..

terkilan itu ada,lega itu ada...
marah tak perlu ada,harap x perlu ada..

cerita lama sudah tamat.
cerita baru tgh hangat..
lain kali beringat2..
agar tidak lag sesat.

prosa kata habis diguna,
kosa kata jadi penamat,
kata-kata telah berakhir,
akhir kata selamat tinggal..



manz319 2-zero-one-2

Sunday, June 24, 2012

ini kuda baru ku..huhuhu

hye all.. arini hari minggu xde buat pape.. bru lepas menikmati sarapan tatkala pagiku hanya muncul di tengah hari...papepun hari ni ari cuti
cuti ari ni perlu klear minda,,
klear hati..huhuh.... mase ni la nk tenang2 minda.. so dh off the topic.

bulan lepas aku ade cte sal kuda aku terbang ke johor kn.huhu so skang aku dh ade bela kuda baru.. nme nye speedo dragon.. walaupun bese2 je.. tp darah muda.. lincah ckit la..
dpt la aku buat teman g kje.. kos pon mkin jimat huhu...alhamdulillah rezeki
walaupun x dtg bergolek namun alhamdulillah ade rezeki aku..

ini la kuda baru aku...salam perkenalan...ni lah die tahap kemampuan dan prestasi aku skang.. huhu papepun peningkatan tetap diusahakan...
kali ni aku tanpa dolak dalih lg pilih warne aku..,MERAH..
sudah semestinya...medel bru modenas ni x mengecewakan.. sebelum ni pun aku gne modenas.. kire upgrade la.. papepun aku semakin ske dgn kuda aku ni..

 yg pasti klu koraqng pasan. no plat sme dgn kereta abah aku...
bukan ape.. sje aku nk lekatkan sbgai tnda kenangan dr abah..
walaupun abah aku dh xde.. setidak2 nye ade satu benda yg bleh buat aku igt kt die..
so aku bli no plat tu..
x kire mane2 aku pergi dgn kuda aku.. pasti kenangan abah aku ikut sme..


ni pulak anak sedara aku.. hehe aritu blik kg diorang smpt lg test ride.. dh abis pusing satu round nk naik lg.. hehehe.sweet sgt dorang ni..
papepun alhamdulillah.. nikmat Allah beri.. alhamdulillah.. walaupun bukan hasrat namun terima seadanya..

hikmah itu ada disebalik setiap kejadian..
insyaallah.. semoga kite dilimpahi rezeki dan rahmat Allah ..



p/s: klu jumpe kt mane2 pin2 yer..
manz319 2-zero-one-2

Tuesday, June 19, 2012

Putih itu Suci........

putih..
suatu helaian tanpa warna..
terang benderang bila melihat..
sejuk hati jika terpikat..

putih..
seperti bayi yang baru lahir,
tanggungjawab besar ibubapa telah hadir,
melengkapi semua yg zahir..
mewarnai hingga ke akhir..

putih..
melambangkan suatu yg suci..
melambangkan hati nurani.
yakni baik lagi murni..
kekal umpama hakiki...

putih..
kadang-kadang.. dikotori.
oleh orang yg lalai..
orang yg ada iri dalam hati..
yg sesiapapun kurang peduli..

putih..
kesucian yg ku dambakan,
kebersihan yg perlu aku utamakan,
rohani ku perlu pembersihan.
tatkala duniawi mencabar kepastian..

putih..
kadang-kadang sesuatu dibalik tiraimu..
lembaga hitam hati yang beku..
namun aku masih terpaku..
dibuai angin lalu..

putih..
hati cuba dibersihkan,
perlu ada sempurna..
sebab ini suatu luahan....
sesuatu luahan pendam tiada......


manz319 2-zero-one-2

Kertas Litmus - adakah merah atau biru..???

hye all.. jmpe kte lg ea.. sori la aku lmbt wat entry..bz manjang.. idea mmg ade nk keluarkan tu yg payah.. papepun aku doakan korang sume sihat je..
ari ni entry aku ade kenemengena dgn sains.. mase sekolah dulu.. aku ade blajar kimia n wat so ever..
aku pling minat time kertas magic ni tukar kaler.. bukan la warne warni pun .. tp jst a red and the blue....
aku pun dh lpe.. tp yg pasti keasidan dan kelelakian...oppps.. kealkalian suatu cecair..
mcm hidup kite jgak x lari dgn keasidan dan kealkalian..

asid yg menghakis..manusia si pengikis..
alkali yg ceria..manusiapun gembira..
ini contoh ble mane sesuatu itu belaku yg akan menyebabkan suatu zarah itu bertukar sifat..


mcm tu la sikap manusia..ade sesuatu berlaku pasti ada kesannye.. lumrah alam..yg tersurat.. pasti ada yg tersirat.. hikmah pasti ada di sebalik sesuatu kejadian...
persekitaran kini sgt berpengaruh.. yg diaruh.. trus teraruh..aruh mengikut sungai2 kemodenan.... paksi jiwa yg berontakan.. namun aku .. masih di sini.. melihat suatu yg berbeza.. dari kaca mataku sebagai manusia.........
semuanya tentang jantung denyut..sampai terkentut..huhuhu:PMANZ319 2-ZERO-ONE-2


.

Friday, April 6, 2012

SAYA TAK PANDAI...............


saya x pandai..
tuk menjadi penarik.. macam magnet.
sebab saya magnet sebelah utara dan anda semua juga utara..
semakin dekat saya menghampiri semakin jauh anda pergi..

saya x pandai..
nak berlakon jadi baik.

sebab anda semua akan tahu saya mcm mane orgnya..
bukan apa...kalau baik orang akan dekat kan??

saya x pandai..
utk berkata2 manis..
senyuman sahaja yg boleh saya lemparkan..
ada smbutan baguslah.. klu x ade x mengapa...sebab itukan sedekah..:)

saya x pandai...
tapi... saya tefikir jugak untuk memusingkan jam semula. 
seperti waktu dulu.. berkenalan.. berkawan..
tapi.. masa itu telah berlalu. saya dgn jalan saya dan anda sebaliknya...

saya x pandai..
nak ucap apa2.. tapi yg pasti..
saya doakan anda yg terbaik..
x kira anda berada di mana..
sebab.. kawan itu selamanya..............




gerAK HATI - manz319 2-zero-one-2



Wednesday, March 28, 2012

Mendung di Tengah Hari..

hye all.... lme betul x tulis2 kt cni..mcm2 benda dh jadi..sori la yer.. bz la lately.. komitmen keje..papepun aku ada je kt cni..
pejam celik-pejam celik dh hampir 9 bulan aku kje kt kilang ni.tapi hidup masih sme.Alhamdulillah kesihatan adalah di tahap optimum..huhu wah.. ble mase aku pernah gne perkataan ni ntah..papepun aku doakan korang dikurniakan kesihatan yg baik..Amin.. skang ni aku tgh melayan lgu jepun smbil memikirkan sidia yg bz dgn kursus nye..huhuu memikirkan cara untuk meningkatkan diri..usaha msih blum cukup rsenye..mcm ne nk kawin.?? bina keluarga..?? dgn ape yg aku ada msih belum membuatkan aku ready. seronok dgr.. kwn2 ade yg dtimang cahaya mata,tunang, kawen..aku mestilah nak..sume tu tp mase blum tbe lg..huhuhu satu sebab lg yg aku dpt smbung cte aku adalah kerana aku kini mendapat tajaan internet yg agak memuaskan.huhuhu mane x nye.. dh dasar gile internet. walaupun x buat ape2.. tp internet msti bersedia.. utk aku layari..papepun geng.. korang tetap di hati.:) 
       ape yg menarik minggu sudah aku ngan family berpeluang tuk smbut bday mak aku..ade la buat mjlis ckit.. bakar2..potong kek, mkn2.. seronok jgk sekali sekala dpt buat mcm ni.. papepun majlis berjalan ngan lancar.. Alhamdulillah..yg paling penting semua berada dlm kegembiraan..
:)
papepun arini kuda ku "motor kriss 100 hitam bernombor w******" telah selamat diPOSkan ke Johor..sbb ape??? smpai giliran adik aku guna. bukan ape harta family msti dikongsi. bak kata arwah abah aku.. "sikit sme sme sikit.. bnyk sme sme bnyk" huhu bpe thun dh aku ngn moto aku ni.. nk lepas tu mmg ade rase ckit la dlm hati ni yg aku ade rse syg kt moto tu.huhuhhu memori.. sayonara kudaku..huhuu so aku kne la cri kuda bru.. bertemu dn berpisah adalah resam dunia..mcm manusai dgn manusia.. kdg bertemu .. ada berpisah.. blik td naik KAKI pulang dalam 1KM lbih la.. naik kaki.. tgh hari.. smbil mendung di tengah hari...
 so ini sje buat hari ni insyaallah ade rezeki esok aku taip lg...
sje mengisi masa.. walaupun xde org bce namun aku... sudah cerita..........

manz319 2-zero-one-2


Wednesday, January 18, 2012

Tentang Pilihan

salam all..
aku skang ni tgh menjalani hari2 dgn suatu pilihan yg aku telah pilih 2 3 bulan yg lepas...

pilihan untuk menangguh pelajaran..pilihan dlm kerjaya dan dalam kehidupan sehari2.. sumenye tntng pilihan...
bukan ape... tuk cuba yg terbaik jer.. kt sini gak korang akan tau serba sedikit perkembangan aku x perlu cari Melodi atau Galaksi.. just me in my blog.. huhuhuhu

2012 telah bermula.. ramailah dgn azamnye...aku?? xde yg specifik dl azam cuma aku just nk wt yg terbaik..x kirela dlm ape segi pun,.. jnji yg terbaik aku nk sumbangkan.."SELAMAT TAHUN BARU 2012" SEMOGA AZAM KORANG DAPAT KORANG CAPAI..
Ok geng entry len plak...... 

aku tetap bercerita tentang PILIHAN....