Powered By Blogger

Tuesday, May 25, 2010

kita mesti boikot!!!!!

boikot...
satu fenomena yg sejak akhir2 ni sering diperkatakan.......
setahu aku la.. boikot ni mcm pulaukan sesuatu kn?.
datangnye dgn ketidakpuasan hati, tidak mempersetujui, atau membantah dan sebagainyer...
boikot ape??
ala.. cntoh la.. mase Israel serang palestin or iraq... kita ade di galakkan memboikot
brg2 keluaran negara luar yg menyumbangkn kpd perang kan.......
so ape yg aku nk tnye kt korang la.. korang rase korang betul2 boikot ker???
ke main tarik tali je.. atau pun semangat yg suam2 kuku..or hangat2 tahi ayam..??
aku bukan nk bantah bab boikot ni.. lg pun ape yg dieorang dh wt selama ni mmg salah..
klu kite pk la.. mase mula2 gesaan nk boikot. ye!! ramai yg menyokong... mcm makanan la..fastfood yg melambak2 tu..
'ade lah mule2 yg semangat berkobar2 elak dr bli or mkn makanan dr restoran tu..
tp.... tahan smpai bile?? setahun?? 10 tahun????
tak kan... aku rase x smpai sebulan je org dh berduyun duyun beli kt kedai tu ... melantak bagai nk rak....
mcm dh lpe... yg kite la dok sorak2 suh boikot...
pasang banner..pastu jd mcm sebelum boikot.. ape nih??????????
aku ngaku aku pun mkn fast food tu smpai skang...
bkn x sokong.. tp mcm konfius..
klu betul la ape yg di uar2kn.. skali kite beli barang yg perlu di boikot..
kite jgk termasuk dlm penyumbangan terhadap perang..
contoh la.. duit tu digne tuk beli peluru.. yg bunuh rakyat palestin..
kite ade pk ker?? yg kite boikot sekejap tu.... diorng macam x rugi ape2..
sbb.. x smpai sebulan.. kite dh stat sponsor balik peluru kt diorang..
mcm mane ni?? ape yg d ckp sebagai boikot...
aku x bantah or bela sesape..just nk kepastian..
skang ni..
kesah boikot makanan dh abis dh...
kes boikot community service..mcm facebook,twitter....etc..
sme jgk la aku rase... sume org dh tau yahudi yg buat facebook nih..
tp kenapa org masih gne.. sampai x tdo lyn fb????
mmg la.. boleh gne tuk sebarkan keindahan Islam aku sgt setuju .
tp bile diorang nk wat sesuatu yang membuat kn kite Orang Islam marah..
konon la nk boikot...
k boikot kne tgu tarikh ker??
pukul 12 tepat bru nk sebok2 offline sbb nk boikot...?????
alasan nye adalah nk susutkan ekonomi org luar mcm 2..
tp x sampai sehari kite yg sebelum ni dok semangat2 nk boikot.. ajak kwn2 boikot sme...
dh online balik..... siap tukar2 status lagi...
ape nih??????
tu la aku ckp boikot pun mcm tarik tali..
just nk tunjuk je yg kite concern..
aku pun membantah n kutuk ape yg diorng dh or akan buat..........
tp klu boikot x smpai sehari.. ekonomi diorang x jejas langsung kot......
pk2 la.... aku bukan nk hentam sape2 ni just pendapat..
aku ngaku yg masih lg keliru..
kite pun adekah kite terperangkap dlm kekeliruan????????
yakin x yakin??
erm..
klu pk2 balik la.. klu boikot ckup sehari pun... mybe la dpt dropkn.. ekonomi diorang...
tp.. kite pk x yg kte dh register....yg dh makan bertahun2 tu.. dgn onlinenyer..boraknye...
x sumbang bnyk ker???
contoh la klu sehari selori peluru dtg dr duit2 on9 tu..
bayang kan klu setahun or lebih yg kite dh online.... borak sne sini... bape bijik lori...
kite sje yg sumbangkn..
klu betul2 nk boikot..
npe x haramkan je.. semua penyumbang kepada kekusutan dunia nih...
x dapat kn???
so ape penyelesaian die?? kesudahan yg baik ker??

erm. klu ade pendapat boleh je kongsi...
okla.. ari pun dh terang.......ade mase ade la aku bebelkan..

papepun niat kite adalah kerana Allah........
berdoalah supaya mereka dilindungi........
Amin.....

Blogger Widgets